Unata Your Best Move | Horizontaal transport met automatische goederenlift
53152
post-template-default,single,single-post,postid-53152,single-format-standard,qode-core-1.0.3,wp-featherlight-captions,ajax_fade,page_not_loaded,,capri-ver-2.3, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,grid_1200,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Horizontaal transport met automatische goederenlift

INEOS Styrolution Belgium NV, producent van polymeergrondstof, kwam onlangs naar Unata met een tweeledige opdracht: vervanging van een systeem voor verticaal én horizontaal transport van rubberbalen. De rechthoekige blokken rubber moeten aan de productielijn raken, die zich een twintigtal meter hoger in de fabriek bevindt.

 

Wat is het?

Unata zorgde voor een rubberlift om de twee verdiepingen te verbinden en buffertransportbanden om de ladingen rubber beneden in de lift te voeren en boven eruit. We voegden een valbeveiliging en een trapped keys-systeem toe om de veiligheid van het personeel en de constructie te garanderen.

 

Hoe werkt het?

De kooi van de rubberlift bevat een korte transportband waarop vier rubberbalen passen. Voor de opening van de lift op de benedenverdieping leggen productiearbeiders ladingen van vier rubberbalen klaar op de buffertransportbanden. Wanneer de lift zich onderaan bevindt, beginnen zowel de band in de lift als de aanvoerband voor de lift te draaien, waardoor de rubberbalen in de lift bewegen. Zodra de balen volledig binnen de kooi op de juiste positie liggen, vertrekt de lift naar boven.

 

 

Op 18,5 m hoogte vindt vervolgens de uitvoer plaats: de band in de lift laadt de rubber af op een van de twee uitvoerbanden die zich boven elkaar bevinden. Via die banden gaan de rubberbalen verder richting de rubberbreker, waar ze vermalen worden voor productie.

 

De toegang tot de onderhoudszones werkt met een trapped keys-systeem. Als er iemand een probleem moet oplossen in de liftschacht, op het onderhoudsplatform bovenop de kooi of in de kokers van de invoer of uitvoer, moet die persoon zijn veiligheid kunnen garanderen door het systeem stil te leggen. De trapped keys zorgen ervoor dat de lift niet kan heropstarten zolang het onderhoudspersoneel zich nog in de lift bevindt.

 

Eerst moet het personeelslid de basissleutel op de stuurkast uit het veiligheidsslot halen. Hierdoor wordt de lift in veiligheid gezet. Deze basissleutel gebruikt hij vervolgens in het slot van de schachtdeur, waar onderhoud nodig is, om de deur te openen. Dit slot bevat echter een tweede sleutel die vrijkomt bij het openen van het slot. Deze tweede sleutel neemt de werknemer mee in de onderhoudszone en gebruikt hij om het bedieningspaneel op het onderhoudsplatform te activeren voor manuele bediening. Zolang die tweede sleutel niet in het deurslot zit, blijft de eerste sleutel vergrendeld.

 

 

Als alles weer in orde is, moet de betrokken werknemer exact dezelfde procedure doorlopen in omgekeerde volgorde en de basissleutel weer in de stuurkast steken om de beveiliging te ontgrendelen en de lift weer in gebruik te nemen. Zolang de sleutel niet terug in de stuurkast ingevoerd wordt, blijft het systeem geblokkeerd en kan het personeel veilig zijn werk doen. Aangezien de laatste sleutel zich op dat moment bij het onderhoudspersoneel in de onderhoudszone bevindt, kan niemand de lift herstarten.

 

Er bevindt zich ook een valbeveiliging op de liftkooi. Een mechanische snelheidsdetectie activeert bij een te hoge snelheid een klauwsysteem dat de kooi vasthangt op de railgeleiding. Hiermee komt de lift tot stilstand en bovendien worden alle stuurcomponenten gestopt en in veiligheidstoestand gezet.

 

Contractor van de week

Wij zijn er trots op dat INEOS Styrolution Belgium NV ons tijdens de plaatsing van de lift selecteerde als contractor van de week. Dat houdt in dat Unata het hoogste scoorde op veiligheid van alle contractors die op dat moment ter plekke waren, op vlak van zowel materiaal en gereedschap als gedrag van onze werknemers. Aangezien veiligheid bij ons hoog in het vaandel staat, appreciëren wij dit ten zeerste.

 

Voordelen

  • Geautomatiseerd
    • Het systeem van sensoren en actuatoren en een PLC-sturing zorgen ervoor dat invoer en uitvoer vlot en automatisch gebeuren
  • Snelheid en volume
    • Elke liftbeweging duurt slechts 69 seconden.
    • Per dag vervoert de lift 700 balen, waarmee hij sneller is dan de verwerking door de maalmolen.
  •  Veilig
    • Trapped keys-systeem voor veilig onderhoud
    • Automatische valbeveiliging

 

 

 

Is uw interesse gewekt? Kijk dan ook zeker even hier voor wat meer technische specificaties over dit project.

 

 

Voor een vrijblijvende offerte of meer informatie kan u ons altijd contacteren