Unata Your Best Move | Heftruckvrij met rollenbanen en dolly’s
53307
post-template-default,single,single-post,postid-53307,single-format-standard,qode-core-1.0.3,wp-featherlight-captions,ajax_fade,page_not_loaded,,capri-ver-2.3, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,grid_1200,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Heftruckvrij met rollenbanen en dolly’s

Regelmatig horen we bij Unata het verlangen om de heftruck grotendeels van de werkvloer te bannen. De heftruck is immers groot, onhandig en introduceert onvermijdelijk veiligheidsrisico’s. Met een hoge lading heeft de chauffeur slechts een beperkt zicht en hij heeft vaak te kampen met beperkte ruimte voor manoeuvres, die gedeeld wordt met andere heftrucks. Werkvloeroppervlakte is immers een kostbaar goed, zeker in groeiende ondernemingen. Die combinatie leidt al snel tot gevaarlijke situaties.

 

Bij eerdere projecten losten we dit transportprobleem op met tuggertrains, zoals deze. Dit project hield echter wat meer in, aangezien de klant de binnenkomende goederen niet alleen anders wou transporteren naar de assemblagelijn, maar ook de voormontage van een aantal onderdelen anders wou inrichten. Zo bouwden we voor hun logistieke zone een buffersysteem met rollenbanen dat de typische palletstellingen en heftrucks kon vervangen.

 

Wat is het?

De “forkliftless” zone bestaat uit drie onderdelen: een reeks tuggercarts die het transport van goederen verzorgen, zowel inkomende goederen naar de assemblagelijn en de pre-assemblagezone als de voorgemonteerde onderdelen verder van pre-assemblage naar finale assemblage. Als tweede ontwierpen we rollenbanen in de pre-assemblagezone waar palletboxen tussentijds gestockeerd worden, tijdens voormontage. Tot slot zijn er “dolly’s” waarmee gebruikers de lege palletboxen snel van de ene rollenbaan naar de andere kunnen verplaatsen.

 

 

Hoe werkt het?

Tuggercart

Het enige moment dat de heftruck nog nodig is, is bij het laden en lossen van de vrachtwagen. De chauffeur plaatst de geleverde palletten immers binnen op een rollenbaan. Vanop deze rollenbaan kan men de pallet makkelijk overbrengen op één van de tuggercarts. Deze zijn ontworpen om zowel het formaat Europallet en gelijkaardige modellen, als grote boxen van 1600 x 1200 mm te kunnen vervoeren, zodat al het interne transport kan gebeuren met dezelfde trein. Een extra blokkeringssysteem houdt de kleinere palletten op hun plaats in het midden van de cart tijdens transport.

 

Elke cart volgt het spoor van de vorige

Een tuggertrain kan uit maximaal vijf carts bestaan, die elk 500 kg kunnen dragen. Omdat het magazijn vaak slechts smalle doorgangen heeft en een trein met vijf carts al snel lang wordt, zijn de carts voorzien van individueel gestuurde wielen. Het stuurmechanisme zorgt ervoor dat elke cart steeds het spoor van de vorige volgt en dat de trein dus nooit een bocht afsnijdt. Ook kan een pallet langs zowel links als rechts op of af de cart gerold worden.

 

Wanneer de tuggertrain aankomt in de logistieke zone, worden de palletten overgebracht op de bufferrollenbanen. Om een pallet af te zetten, moet de bestuurder de cart netjes uitlijnen met de rollenbaan. Vervolgens kan hij met een voetpedaal de grendel aan één zijde van de cart openen en de pallet van de cart naar de rollenbaan rollen. De pedaal loslaten sluit vanzelf de grendel. We hebben ervoor gezorgd dat er zowel rechts als links van de dissel twee pedalen zijn voor de grendels aan de linker-en rechterzijde. Zo kan van beide posities de correcte grendel geopend worden zonder over de dissel te klauteren. Op de rollenbaan zorgt een terugslagklep ervoor dat de pallet niet terug achteruit kan rollen. Vanaf dit moment kan het personeel aan het andere uiteinde van de rollenbaan aan de slag met het uitpakken, voormonteren enz. van de producten in de palletten. Afhankelijk van het formaat kunnen er drie of vier palletten achter elkaar op een enkele rollenbaan. Om ervoor te zorgen dat de monteurs aan de volledige inhoud van de pallet geraken, is er een inham voorzien op de kop van de rollenbaan. De boxen met de grootste onderdelen bevatten dezelfde uitsparing, waardoor de gebruiker “door” de pallet en rollenbaan kan wandelen om de achterste stukken in de pallet te pakken.

 

 

Als een pallet volledig leeggehaald is, kan een gebruiker die makkelijk naar een rollenbaan voor lege palletten brengen met een dolly. Dat is een manueel bediende kar die speciaal ontworpen is voor het korte vervoer van palletten. Om dat vervoer zo kort mogelijk te houden, staat er bij elke twee à drie rollenbanen voor volle palletten ook een rollenbaan voor lege palletten. Net zoals bij de rollenbanen is er een grote (1600 x 1200 mm), en een kleine versie (Europallet en gelijkaardige afmetingen) van de dolly. De dolly haakt makkelijk vast aan het uiteinde van de rollenbaan met behulp van een hendel aan het stuur. Het vasthaken van de dolly opent ook meteen de stopper op de rollenbaan en die op de dolly zelf, zodat de pallet verder gerold kan worden. Zolang de stopper beneden is, kan de dolly niet losgemaakt worden van de rollenbaan. De dolly kan dus nooit vertrekken zonder dat beide stoppers omhoog zijn. Op eenzelfde manier kan de gebruiker de dolly vervolgens vastmaken aan de “retour”-rollenbaan, en de lege pallet overzetten. De lege exemplaren worden aan de andere kant van de rollenbaan weer opgepikt door de tuggertrain. Om een pallet op te pikken moet de tugger-chauffeur, net zoals bij het afladen, de grendel van de tuggercart openen met de voetpedaal. Op de “retour”-rollenbaan staat een hendel die met de hand bediend kan worden. Dit opent de blokkering op het uiteinde van de rollenbaan zodat de pallet doorgerold kan worden naar de tuggercart, en sluit tegelijkertijd ook een tweede grendel verderop op de rollenbaan, zodat de tweede pallet niet meebeweegt.

 

 

Voordelen

  • Efficiënt
    • Geen filevorming door heftrucks
    • Vijf palletten per rit van tuggertrain, tot 5 x 500 kg lading
    • Systeem makkelijk uitbreidbaar met meer rollenbanen en/of extra tuggertrain
  • Flexibel
    • Tuggercarts kunnen zowel grote als kleine palletten vervoeren.
  • Veilig
    • Tuggertrain vermijdt de risico’s van heftruckverkeer
    • Blokkeersysteem op rollenbanen, dolly’s en carts zodat palletten niet ongewild bewegen
    • Alle bedieningselementen ergonomisch toegankelijk
  • Makkelijk
    • Eenvoudig vergrendelen en ontgrendelen door middel van pedalen/hendels

 

Voor meer details over deze heftruckvrije zone, kijk ook zeker even hier voor de technische specificaties.

 

Voor een vrijblijvende offerte of meer informatie kan u ons altijd contacteren