Unata Your Best Move | De Unata Tuggertrain vervangt de heftruck op de werkvloer
52902
post-template-default,single,single-post,postid-52902,single-format-standard,qode-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,capri-ver-2.3, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,grid_1200,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

De Unata Tuggertrain vervangt de heftruck op de werkvloer

In een industriële omgeving waar veel ladingen moeten worden vervoerd, kampen we vaak met dezelfde uitdagingen. Meestal worden heftrucks of gelijkaardige transportmiddelen gebruikt om palletladingen te vervoeren, maar een combinatie van smalle gangen en frequent heen-en-weer rijden van heftrucks zorgt al snel voor files en inefficiënt transport in het magazijn.

 

Bovendien zijn heftrucks helemaal niet zo veilig op een drukke werkvloer. De lading beneemt immers vaak het zicht van de chauffeur. Ook de vooruitstekende vorken vooraan vormen altijd een mogelijk gevaar en hoge vrachten durven wel eens kantelen in een bocht. Wie kent deze problemen niet?

 

Een grote speler in de voedingsindustrie kwam daarom bij ons terecht met de vraag om hier een alternatief vervoermiddel voor uit te bouwen. We gingen dus op zoek naar een transportsysteem voor palletten dat veilig is en filevorming op de vloer oplost. Op die manier is de Unata Tuggertrain ontstaan als de perfecte oplossing voor vervoersproblemen in nauwe, drukke ruimtes.

 

De Unata Tuggertrain met vijf beladen dolly’s in beweging

Wat is het?

De tuggertrain bestaat uit een tugger die een of meerdere carts voorttrekt. De carts hebben een A-vorm, bestaande uit een frame met daartussen een dolly. Elke cart kan 1000 kg dragen en er kunnen maximaal vijf carts achter elkaar aan een tugger worden gekoppeld. Eén tuggertrain kan dus een lading van maar liefst vijf ton vervoeren in een enkele rit.

 

Hoe werkt het?

In de docking stations zet een medewerker de palletten op dolly’s. De beladen dolly’s worden dan tussen de portaalframes gereden. Daarna worden de dolly’s van de grond gelift door middel van een hijsjuk onderaan het portaalframe. Deze lift wordt bediend door drukknoppen aan beide kanten van het frame. Wanneer alle dolly’s en hun ladingen zijn geladen, neemt de chauffeur plaats op de tugger en kan de trein vertrekken. Zodra de trein is aangekomen op zijn bestemming, kan men de liften weer laten dalen. De trein is zowel langs links als rechts toegankelijk. Met behulp van een handler die in de dolly’s kan worden gehaakt, kan een medewerker de dolly’s zonder veel moeite uit het portaalframe trekken of duwen om deze verder manueel te bedienen. Zodra de dolly’s weer in de docking stations beland zijn, kan iemand de palletten er veilig af- en opladen.

 

 

Voordelen van de Unata Tuggertrain

  • Hoog logistiek rendement
    • 1 rit = 1 chauffeur = 1 tugger = 5 palletten = max. lading van 5000 kg
  • Veiligheid
    • Vermijdt de gevaren van heftrucks
      • Geen ladingen vooraan de trein die het zicht van de chauffeur belemmeren
      • Meer stabiliteit, dus geen kantelgevaar
      • Geen gevaarlijke vorken
      • Gevoelige reductie van aanrijdingen en ongevallen
    • Bluespot: blauw licht dat de weg van de tugger aangeeft zodat omstaanders weten waar de trein juist zal rijden
  • Variatie in palletten
    • Gewicht: tot 1000 kg per pallet
    • Ladingen tot 1300 mm lengte x 920 mm breedte x 2000 mm hoogte

 

Voor meer details over onze Unata Tuggertrain, kijk ook zeker even hier voor de technische specificaties.

 

We hebben ondertussen al een heel gamma aan gelijkaardige projecten uitgewerkt. Neem gerust een kijkje op deze pagina voor andere voorbeelden van onze tuggertrains.

 

Voor een vrijblijvende offerte of meer informatie kan u ons altijd contacteren