Unata Your Best Move | Mobiele opslag voor loodzware matrijzen
53281
post-template-default,single,single-post,postid-53281,single-format-standard,qode-core-1.0.3,wp-featherlight-captions,ajax_fade,page_not_loaded,,capri-ver-2.3, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,grid_1200,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Mobiele opslag voor loodzware matrijzen

Onlangs bedachten we een onconventionele oplossing voor een opslagprobleem. Een van onze klanten had dynamische opslagplaatsen nodig voor spuitgietmatrijzen. Een klassieke rekstelling was daar geen optie aangezien een matrijs tot wel zestien ton kan wegen en twee en een halve meter hoog kan zijn. Voor ongeveer 120 van zulke matrijzen hadden ze slechts een ruimte van 7,5 m op 18 m beschikbaar. Bovendien verschilden alle matrijzen sterk in afmetingen en gewicht. Daarom kwam het bedrijf bij ons terecht voor een ontwerp op maat.

 

Wat is het?

Unata ontwikkelde een structuur voor opslag in twee niveaus. Enerzijds zijn er de drie mobiele portaalwagens met telkens twee stockageplatformen met een draagkracht van 35 ton, goed voor een  totale capaciteit van 70 ton per wagen. Anderzijds kunnen deze wagens heen en weer bewegen over rails zodat ook de vloeroppervlakte onder de wagens beschikbaar blijft voor opslag. De drie wagens en de vloer bieden samen plaats aan ruim 144 matrijzen.

 

 

Hoe werkt het?

Eerst verdeelden we de enorm variërende producten in drie groepen. De allergrootste matrijzen, een klein aantal met een hoogte van meer dan 165 cm, werden apart gehouden. Als we de portaalwagens hoog genoeg zouden maken dat ook deze groep eronder past, zou de resterende hoogte bovenop de wagens zo klein zijn dat slechts een handvol matrijzen nog zou passen. De groep grote matrijzen blijft dus op de vloer, op de achterste strook van het stockageoppervlak. De rails voor de portaalwagens eindigen net voor deze strook. De matrijzen met een hoogte tot ongeveer 150 cm kunnen bovenop de portaalwagen staan (voornamelijk beperkt door de hijshoogte van de rolbrug) en matrijzen met een hoogte tot 165 cm passen er vlot onder.

 

Over de volledige lengte van 18 m (uitgezonderd de strook achteraan) zijn rails in de vloer aangebracht, waarover de portaalwagens rijden. Met een rolbrug worden de matrijzen op het stockageplatform gezet, waar een medewerker ze kan losmaken van de kraan. Een opvouwbare ladder bevestigd aan de portaalwagen geeft toegang tot het gangpad tussen de twee delen van het stockageplatform. Om toegang te krijgen tot de matrijzen op de vloer, rijdt de gebruiker de portaalwagen simpelweg opzij.

 

 

De portaalwagens hebben een manuele bediening. Bij het uitwerken daarvan besteedden we extra veel aandacht aan de veiligheid van man en machine, gezien het enorme gewicht en de grote afmetingen. Ook moest de bediening zo simpel en intuïtief mogelijk zijn, zodat het personeel dat de matrijzen hanteert er na een korte opleiding meteen mee aan de slag kon.

 

Het systeem werkt als volgt. De gebruiker drukt eerst op de activatieknop aan de kant van de wagen waarnaar hij wil bewegen, wat onmiddellijk een geluidsignaal en zwaailichten activeert om andere mensen in de omgeving te waarschuwen. Pas na vier seconden kan de startknop bediend worden, waarbij de wagen blijft rijden zolang de knop is ingedrukt. De knop te snel indrukken, te lang wachten, of de knop terug loslaten zorgt ervoor dat de wagen terugkeert naar inactieve toestand. Daarmee garanderen we dat elke beweging van de portaalwagen voorafgegaan wordt door een geluidssignaal en zwaailichten. De zwaailichten blijven ook actief tijdens de beweging, zodat iedereen waakzaam blijft.

 

Bovendien vertragen en stoppen de wagens automatisch wanneer ze door middel van sensoren detecteren dat ze elkaar of een ander obstakel naderen. Met een noodstoptrekkoord aan beide zijden van de horizontale structuur van de portaalwagen kan ook iemand die zich tussen de matrijzen op de vloer bevindt, de portaalwagen veilig tot stilstand brengen, zelfs als de operator hem niet gezien heeft. Een verticale contactlat aan de binnenzijde van de wagen en een horizontaal opgestelde fotocel naast de onderste rand van het platform voorkomen botsingen van de wagen met eventuele obstakels, zoals een slecht geplaatste matrijs op de vloer, door een noodstop te activeren.

 

Om bovenop de portaalwagen te geraken, klapt de medewerker de ladder open. Achteraf vouwt hij die weer naar boven, zodat die geen struikelblok vormt. Een sensor detecteert of de ladder correct ingevouwen is en blokkeert het activatiesysteem als dat niet het geval is.

 

Voordelen

  • Efficiënt
    • Mobiele stockageplatforms voor uitgebreide opslagmogelijkheden van zware, moeilijk handelbare matrijzen die sterk verschillen in gewicht en afmetingen
  • Veilig
    • Manuele bediening met uitvoerige veiligheidsmaatregelen
    • Vertraagt en stopt automatisch door waarschuwing van sensoren
    • Lage veiligheidssnelheid: 6m/min

 

Is uw interesse gewekt? Kijk dan ook zeker even hier voor wat meer technische specificaties over dit project.

 

Voor een vrijblijvende offerte of meer informatie kan u ons altijd contacteren